Wednesday, May 30, 2007

الحلقة الثالثة

الحلقة الثالثة


أما طلعتي خبيثة يا نبوية نظرت اليها وانا مصدوم وانتى اللى كنتى بتقولى على نفسك صاروخ دانتي طلعتي مضروبة بصاروخ .. سألتها فى سخرية انتى بقى نبوية اوعي رجلك؟ ردت وقالت لأ نبوية سد الحنك .. قولت وكمان بتنكري نفسك .. ردت عليا وقالت وانت مين بقى بسلامتك؟ قولت لها وكمان مش عارفة ريدل .. حبيب قلبك .. المنتدي .. قالت ريدل مين ده؟ هنا وقفت وسألت والدها مش انت ياعم الحج أوعي رجلك .. قال فى عصبية يابني ما البت قالت ان اسمها نبوية سد الحنك .. سد الحنك .. مبتفهمش .. مسكته من ياقة القميص يعني انت مش دكتور؟ قالى لأ شغال نقاش .. يعني ولا نبوية طلعت نبوية ولا نبوي طلع اخواها ولا ده ابوها ولا انا فى بيتهم اساسا
قولت له امال فين الدكتور اوعي رجلك؟
قالى ياحبيبي يابني تعالى معايا كده .. وأخذني الى شرفة المنزل وقال شايف العمارة اللى قصادنا دي .. الدور الرابع .. قولت له ابوسك و .............. اااااااااااااااه
وجدت نفسي ملقى على الأرض.. انتهي الموقف برمي من الشرفة
صعدت وطرقت الباب فتح لى مرة آخرى وقال انت تاني ؟ قولت له فى طيبة عايز حته الجاتو بتاعتي
اعطاني الجاتو وبوكس فى عيني .. مما جعلني آخد السلم كله كر
لكن مش مشكلة كله يهون عشان خاطر نبوية
وذهبت الى منزل نبوية وكالعاده صحيت الراجل من النوم وكالعاده جسلت ووضعت حته الجاتو امامي
جاء والدها وقال لى اتأخرت ليه يابني وايه اللى فى وشك ده؟
حكيت له على اللى حصل من أول طق طق لحد سلاموا عليكوا قال لى عليكم السلام
بس هو ده كل اللى حصل .. ضحك وقالى بس تفتكر حد يزور حد الساعة 3 الفجر؟
شكله بيحرجني .. قولت له طبعا لأ
قال لى خلاص تعالى بكرة العياده نتكلم
قولت له ونبوية مش هشوفها؟
قالى مش لما اوافق عليك الاول
لم اقلق ولم اخاف فلقد رأيتها فى الخباثة .. عارفين ازاى .. صورة العيلة كلها كانت على الحائط
ويعني مطلعتش الصاروخ برضه .. طلعت بنت عادية .. انا مش عايز اكتر من كده
قمت وذهبت الى البيت لأنام نوم هادئ عميق
وذهبت الى والدها فى العياده
قال لى عشان اوافق عليك لازم اعمل لك اختبار نفسي
نهض دكتور اوعي رجلك وهو يطلب ان انتظره فى غرفة جانبية بالعياده
وكان الممرض يدخل بين حين وآخر يقول لى الدكتور جاى اهو
وساعة ورا ساعة وابص فى الساعة .. هو مجاش ليه لحد دلوقتى
الى ان خفتت الاصوات تدريجيا خارج الغرفة
فتحت الباب لأجد ان العياده قد اغلقت
حاولت ان ادق على باب الشقة من الداخل فلم يسمعني احد
حتي التليفون فى الاوضة بتاعته المقفولة
والموبايل بتاعي مش معايا
قلت لنفسي الظاهر ان البنت مستلماني هي وابوها الله يخرب بيت دي عيله
والحقيقة فرح الدكتور اوعي رجلك بتصرفاتي فى الليلة الغبية دي لأن جهاز التسيجل اللى خباه اثبت انني أتحمل المحنه فى صمت وقال ده بيدل على ان عندي قدرة رائعة فى مواجهة المصاعب
فى هدوء وسيطرة كاملة وكان فرحي انا الاكبر من سعاده الدكتور اوعي رجلك
لأن جهاز التسجيل مسجلش الشتايم اللى شتمتها للدكتور طول الليل .. وده راجع الى خلل فى جهاز التسجيل نفسه
قالى الدكتور تمام قوي بس طبعا انا لسه موافقتش عليك
ونشوف هيحصل ايه الحلقة الجاية

Tuesday, May 29, 2007

الحلقة الثانية

الحلقة الثانية


قلت : وانا طبعا جاى اتقدم طالب ايد المفعوصة نبوية
قالى اوعي رجلك ( أبوها ) وانت شوفتها فين؟
قلت : شوفتها فى المنتدي مشيت وراها عاكستها قالت لى كلم بابا وجيت كلمتك ع طول
قال : تعالى يا نبوية قدمي الشاي
ودخلت نبوية مرتدية فستان ابيض ..ايه ده ...الله ... بجد جمال مشوفتش بعد كده .. بجد فيه بنت بالجمال ده؟
لم ارفع عيني من على وجهها
الى ان قال لي والدها : فوق يابني معايا
قلت : معاك يا معلم
قالى : بص من الآخر شكلك مش عاجبني وانت مرفوض
قلت : لأ .. بتقول ايه؟
قال : مرفوض
قلت : لا
قال : مرفوض
قلت : لأاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااا
استيقظت والدتي على صرختي مالك فيه ايه؟ .. اللهم اجعله خير .. تجري لتحضر لى كوب ماء .. اذن كنت احلم .. قالت وهي تناولني كوب الماء خير؟ حكيت لها على الحلم فقالت فى غيظ : عشان تبطل تاكل محشى وتنام .. وعلى الرغم من اني مش باكل محشي لكن خلاص هسمع الكلام ومش هاكل محشي وانام
ذهبت هي لتنام وجلست افكر في مقابلة اليوم انا دايما بتفائل بالاحلام الوحشة لأنها بتتعكس معايا دايما يبقى خير ان شاء الله النهارده هتفرج وهتبقى عال العال
وفى الموعد المحدد للذهاب ذهبت لأشترى دستة جاتوه
بكام دسته الجاتوه يا حج؟ قال لى فيه ب 30 وفيه ب 20 وفيه ب16 جنيه
قلت له هات ام 16 هما هينهبوا ولا ايه
اخذت دسته الجاتو ومشيت لكن فجأه سمعت صوت هيصه
حرامي .. حرامي نظرت خلفى لقيت الشعب كله بيجرى ورايا
ايه ده يا جماعة فيه ايه؟
لم ينطلق احد بكلمه .. بل نطقوا بالشلاليت والاقدام وفين يوجعك
ثم ظهر قدامي بائع الجاتو قالى : فين الفلوس يا حرامي
قولت له : فلوسك اهي نسيت اديهالك
ولكن اين دسته الجاتوه دي ب 16 جنيه يا عالم نظرت الى يدي لم يتبقى من الدسته الا قطعة جاتو واحدة
يالا مش مهم هروح لهم بيها واهو مدخلش للناس بايدي فاضية
الساعة كام؟ يااااااااه دي 8 ونص وانا معادي 8 اجرى على منزل اهل العروسة وأثناء جري .. حرامي حرامي نظرت خلفي لقيت الشعب كله بيجرى ورايا .. ايه يا جماعة فيه ايه؟
لم ينطق احد بكلمه .. بل واصلوا جري وامسكوا بحرامي تاني ونزلوا فوقه ضرب وفين يوجعك .. لم استطع ان امسك نفسي وضربت معاهم انا كمان
ذهبت لبيت العروسة وطرقت الباب كانت تقريبا الساعة 12ونص
اعمل ايه مفيش ولا ميكروباص كان عايز يقف
فتح ليه اخوها الصغير
اهلا يا كميل امال فين بابا؟ قال لى : بابا نايم .. قلت : طيب خلاص طالما هو نام قوله الريدل موجود وصحيه يالا اجري
ودخلت البيت تجولت به لأرى مكان الصالون ودخلت قعدت
ووضعت قطعة الجاتو قدامي
وجلست فى انتظار عمي مستقبلا وكلى ثقة فى كيفية التعامل معه
فتعاملى مع اعضاء ومشرفي المنتدي اكسبني خبرة فى كيفية التعامل مع المضطربين عقليا
وجاء عمي وقال لى ثوانى اغسل وشي .. اتفضل
جاء عمي وقال : بص ياسطي عشان قصة حبك تدوم متتكلمش
الا لما اسألك .. انت شغال ايه دلوقتى؟
قولت له فاتح معمل تحاليل ومقدم اوراقى اسافر الامارات بس شكلى هحولها لمعهد الصم والبكم عشان اعرف اتعامل معاكوا
ضحك عمي وقال والله باين عليك دمك خفيف
قلت له : عارف.. قال لأهل بيته : فين الحاجة الساقعة؟
قولت له : لأ انا عايز كاكاو معايا جاتوه كنت جايبهالكوا
بس لقيت العدد كبير هاكلها انا .. ضحك اوعي رجلك ضحكة صفراء
وقام يكلم مراته .. رجع مرة اخرى.. وقال لى خليك براحتك انت منورنا وذهب مرة آخرى ولبس الزنوبة ونزل بالبيجامة لاعنا فى زوجته .......... تقريبا كان بيشترى كاكاو
جاء الى ابنه الصغير اللى فتح لى الباب .. نسيت اعرفكوا عليه اسمه نبوي هو كمان ... قالى لى نبوي : هو انت العريس بقى اللى جاي لنبوية ؟ .. قلت له : ايوة
قالى احنا استلفنا الفستان اللى هتقابلك بيه نبوية من ام اسماء جارتنا بس طلع واسع عليها رجعناه واستلفنا فستان تاني من ام سيد واستلفنا طقم كوبايات واستلفنا صينية نعمل فيها كيك
قولت بيني وبين نفسي ناقص كمان تستلفوا عروسة
جاء اوعي رجلك اخيرا .. وقال لى معلش يابني انت منور
قوام الكاكاو يكون جاهز
وجاء الكاكاو ادخلى يا نبوية قدمي الكاكاو .. ودخلت نبوية
ورأيتها وقلت متغزلا : يعععععععععععععع ايه القرف ده
طلعت وحشة قوي
قلت بيني وبين نفسي : بقى عشان كده مش عايزاني اكلمها ماسنجر عشان مقولهاش نتقابل واقابلها واتصدم فيها كانت عايزة تدبسني على طول كده فى جواز اما طلعتي خبيثة يا نبوية

ايه اللى هيحصل بعد كده

هنعرف الحلقة الجاية

انتظرووووووونا


الحلقة الاولي


الحلقة الاولي


وها قد فعلتها .. وها انا قد وقعت فى شرك الحب .. نعم اعترف واقر امام الجميع اننى احب .. فهي التي حطمت قلبي .. وهي التى كسرت عقلي .. انسانة كالملائكة .. هي معنا فى المنتدي ..
وهي اجمل بنت فى المنتدي .. عندما ترد فى موضوع يقع المنتدي .. وعندما تراسلني برسالة خاصة جهازي يهنج .. وعندما تكلمني ع الماسنجر .. النور يقطع .. ياااااه لم ارى فى حياتي مثلها .. اعلم انكم تريدون ان تعرفوا من هي .. انها .... انها .. مش هطول عليكوا كتير .. انها نبوية اوعي رجلك .. تلك المرأة التي جعلتني اشعر بالحب لأول مرة فى حياتي
..
بداية الأمر حاولت جاهدا ان اوقعها فى حبي .. لكنا كانت تتفادي توقيعي لها بمهارة تؤهلها للانضمام للسيرك القومي .. اجيبها يمين مفيش شمال برضه مفيش
لحد ما اعترفت لها وريحت دماغى وريحت قلبي
- بحبك يا نبوية انتى اول حب وآخر حب انتى ملكتي كل القلب
قالت نبوية شوف ياسطي عشان حبنا ده يدوم .. وعشان نحب بعضنا طول العمر منكلمش بعض الا لما نتخطب .. انا هعمل لك بلوك لحد ما تخطبني
وع الرغم من انها تتكلم مع باقى شباب المنتدي إلا انا طبعا.. زعقت وقولت ازاى ده يحصل؟ يعني ايه منكلمش بعض الكلام ده هبل
لم تعرف نبوية بغيظي الشديد واعتراضى على ما تفعله و رفضي لما تفعله حيث انني كنت اتحدث مع صديقى كاتم الاسرار الذى لن يخبرها طبعا
لكني حاولت ان اقنع نفسي .. هو ده الحب ولا بلاش الله عليكي يا نبوية بس انت يا ريدل انت مش عارف حاجة ربنا يخليكي ليه يا نبوية .. قولوا امين
ولا أنسي ذلك اليوم الذى رأيتها فيه بسم الله ماشاء الله ملاك
كانت لابسه حلة فوق دماغها .. وكانت لابسة فى اديها جزمة ومشمرة رجل البنطلون ونازلة رقص وهي بتغني وتقول بتبصوا لى ليه .. مجنونة انا ولا ايه؟
قلت لها نبوية ايه اللى انتى بتعمليه ده؟ ايه الحلة اللى على دماغك دي؟ وحد يلبس جزمة في ايده؟
ردت وقالت انت جننتني انا اتجننت بحبك
قلت لها للدرجة دي بتحبيني يا روحي؟؟
لم ترد ولكنها قامت وواصت رقص مرة اخري بتبصوا لى ليه .. مجنونة انا ولا ايه؟؟
اخذت اهدئ من روعها وأكبر لها فى اذنها إلى ان هدأت
قولت لها يا نبوية يا روحي اللى بتعمليه ده غلط .. لو حد شافك مش هيبص لك .. هيطلب لك ع طول العباسية
بدأت فعلا نبوية تقتنع بكلامي .. لكني فزعت على صوت امى ايه ده قاعد قدام المراية وبتكلم نفسك؟ والحلة على دماغك وانا دايخه عليها .. انا لازم اكلم ابوك يشوف حل معاك لأن انا خلاص زهقت منك ومن هبلك
مرت ايام والصمت بيني وبين نبوية احاول اكلمها متردش .. اقول لها ازيك متردش ..
ياعم اسمعني متردش
مرت شهور ومرت ايام ولازال الصمت هو لغتنا لا نتكلم ولا نتحدث
الى ان ذهبت لأهلها طالبا يدها
وياريتني ماروحت ....


ونكمل الحلقة الجاية

اهداء

اهداء
الى حبيبتي نبوية
التي لولاها لجاءت هذه القصة
..................... أحلي بكتير