Wednesday, May 30, 2007

الحلقة الثالثة

الحلقة الثالثة


أما طلعتي خبيثة يا نبوية نظرت اليها وانا مصدوم وانتى اللى كنتى بتقولى على نفسك صاروخ دانتي طلعتي مضروبة بصاروخ .. سألتها فى سخرية انتى بقى نبوية اوعي رجلك؟ ردت وقالت لأ نبوية سد الحنك .. قولت وكمان بتنكري نفسك .. ردت عليا وقالت وانت مين بقى بسلامتك؟ قولت لها وكمان مش عارفة ريدل .. حبيب قلبك .. المنتدي .. قالت ريدل مين ده؟ هنا وقفت وسألت والدها مش انت ياعم الحج أوعي رجلك .. قال فى عصبية يابني ما البت قالت ان اسمها نبوية سد الحنك .. سد الحنك .. مبتفهمش .. مسكته من ياقة القميص يعني انت مش دكتور؟ قالى لأ شغال نقاش .. يعني ولا نبوية طلعت نبوية ولا نبوي طلع اخواها ولا ده ابوها ولا انا فى بيتهم اساسا
قولت له امال فين الدكتور اوعي رجلك؟
قالى ياحبيبي يابني تعالى معايا كده .. وأخذني الى شرفة المنزل وقال شايف العمارة اللى قصادنا دي .. الدور الرابع .. قولت له ابوسك و .............. اااااااااااااااه
وجدت نفسي ملقى على الأرض.. انتهي الموقف برمي من الشرفة
صعدت وطرقت الباب فتح لى مرة آخرى وقال انت تاني ؟ قولت له فى طيبة عايز حته الجاتو بتاعتي
اعطاني الجاتو وبوكس فى عيني .. مما جعلني آخد السلم كله كر
لكن مش مشكلة كله يهون عشان خاطر نبوية
وذهبت الى منزل نبوية وكالعاده صحيت الراجل من النوم وكالعاده جسلت ووضعت حته الجاتو امامي
جاء والدها وقال لى اتأخرت ليه يابني وايه اللى فى وشك ده؟
حكيت له على اللى حصل من أول طق طق لحد سلاموا عليكوا قال لى عليكم السلام
بس هو ده كل اللى حصل .. ضحك وقالى بس تفتكر حد يزور حد الساعة 3 الفجر؟
شكله بيحرجني .. قولت له طبعا لأ
قال لى خلاص تعالى بكرة العياده نتكلم
قولت له ونبوية مش هشوفها؟
قالى مش لما اوافق عليك الاول
لم اقلق ولم اخاف فلقد رأيتها فى الخباثة .. عارفين ازاى .. صورة العيلة كلها كانت على الحائط
ويعني مطلعتش الصاروخ برضه .. طلعت بنت عادية .. انا مش عايز اكتر من كده
قمت وذهبت الى البيت لأنام نوم هادئ عميق
وذهبت الى والدها فى العياده
قال لى عشان اوافق عليك لازم اعمل لك اختبار نفسي
نهض دكتور اوعي رجلك وهو يطلب ان انتظره فى غرفة جانبية بالعياده
وكان الممرض يدخل بين حين وآخر يقول لى الدكتور جاى اهو
وساعة ورا ساعة وابص فى الساعة .. هو مجاش ليه لحد دلوقتى
الى ان خفتت الاصوات تدريجيا خارج الغرفة
فتحت الباب لأجد ان العياده قد اغلقت
حاولت ان ادق على باب الشقة من الداخل فلم يسمعني احد
حتي التليفون فى الاوضة بتاعته المقفولة
والموبايل بتاعي مش معايا
قلت لنفسي الظاهر ان البنت مستلماني هي وابوها الله يخرب بيت دي عيله
والحقيقة فرح الدكتور اوعي رجلك بتصرفاتي فى الليلة الغبية دي لأن جهاز التسيجل اللى خباه اثبت انني أتحمل المحنه فى صمت وقال ده بيدل على ان عندي قدرة رائعة فى مواجهة المصاعب
فى هدوء وسيطرة كاملة وكان فرحي انا الاكبر من سعاده الدكتور اوعي رجلك
لأن جهاز التسجيل مسجلش الشتايم اللى شتمتها للدكتور طول الليل .. وده راجع الى خلل فى جهاز التسجيل نفسه
قالى الدكتور تمام قوي بس طبعا انا لسه موافقتش عليك
ونشوف هيحصل ايه الحلقة الجاية

13 comments:

break said...

لذيذة اوى مع انها اول حلقة اقراها ومش فاهمة الموضوع جه منين ولا ازاى
بس بجد ضحكتنى عالصبح
تحياتى

Unknown said...

أولا ميرسي ليكي يا بريك
ثانيا
انا منزل الحلقة الاولي والتانية فى نفس البلوج وتقدري تتابعيهم

يمامة البلوجر said...

أنا قرأت الحلقات ومتشوقة للمتابعة
أسلوبك جميل جدا
انا ظلت اضحك من جمال العرض والتفكير فى الاسلوب
والاسماء
وسردك اللذيذ
بارك الله فيك وزادك
بجد منتظرة تكملة واقعة حب النت هذه

يمامة البلوجر said...

جميلة اوى الحلقات
انا تابعتها كلها
ومنتظرة تكملة حب النت
وبصراحة تبارك الله فى اسلوبك
ودماغك العالية فى وضع الاسماء والاحداث
والسرد دا لوحده جمييييييييل
ربنا يزيدك
انتظر الحلقات
اضحك الله ثغرك كما رسمت البسمة باسلوبك على شفاهنا

Unknown said...

ميرسي يا day_dormancy
على الكلام الحلو اللى انت قولتيه ده
وان شاء الله انتظري المزيد والاجمل
نورتى القصة يا جميل

نبض اسكندرية said...

اولا ازيك؟

ثانيا انا اول مرة ادخل اللبلوج بس مش عايزة اقولك انة عجبنى كتييييييييييييير خالص

وبجد تسلم ايدك وانا هتابع حلقاتك

تحياتى

Unknown said...

ميرسي يا نبض اسكندرية على كلامك الحلو ده وانك تتابعي البلوج دي حاجة تزيدني شرف نورتى البلوج يا جميل

sa'7so'7te said...

ELBLOG LAZEZ AWE WE ALF MABROK 3ALEH M3 ENNAHA MET2A'7ARRA
ANA 2ARET ELTALAT 7ALA2AT M3 B3D WE 2OLT AMMA ASTANNA NOS SA3A KDA YEMKEN YENAZZEL EL7ALA2A ELRAB3A
ANA BARDO AWWEL MARRRA 2D'7OL elblog bs sure msh 2a'7er marra

sa'7so'7te said...

elblog ammor geddan we 2lf mabrok 3aleh
ana awwel marra 2d'7olo bs 2aret eltalat 7ala2at 3ala ba3d we 2olt astanna nos sa3a kde yemken tenazzel elrab3a :)
we rabbena yekteblak nabaweyya mn nasebak

sa'7so'7te said...

elblog ammor we lazez awe
we 2lf mabrok 3aleh
ana awwel marra ad'7ol bs 2aret eltalat 7ala2at 3ala b3d we astannet nos sa3a kda yemken tenazzel el7ala2a elrab3a:)

Unknown said...

ميرسي كتير يا sa'7so'7te
على كلامك الجميل ده
ويارب فعلا يكون عجبك واكون قد الكلام ده كله

سمراء said...

الحمد لله ان نبوية مطلعتش نبوية
والحمد لله ان ابو نبوية مسمعش الشتيمة
اعمل ايه شكلى مش هطلع من البلوج غير لما اكمل القصة للاخر واشوف المفاجأت
بجد فكرة القصة رائعة وعلى اد ما فيها من خيال على اد ما ممكن تحصل بعض الطرايف اللى فيها فى الواقع
نسيت تكتبلنا اكلة حتة الجاتوه اليتيمة ولا الجماعة دول أكلوها
وطلعة من المولد بلا جاتوه

Unknown said...

الحمد لله على السراء والضراء