Tuesday, May 29, 2007

الحلقة الثانية

الحلقة الثانية


قلت : وانا طبعا جاى اتقدم طالب ايد المفعوصة نبوية
قالى اوعي رجلك ( أبوها ) وانت شوفتها فين؟
قلت : شوفتها فى المنتدي مشيت وراها عاكستها قالت لى كلم بابا وجيت كلمتك ع طول
قال : تعالى يا نبوية قدمي الشاي
ودخلت نبوية مرتدية فستان ابيض ..ايه ده ...الله ... بجد جمال مشوفتش بعد كده .. بجد فيه بنت بالجمال ده؟
لم ارفع عيني من على وجهها
الى ان قال لي والدها : فوق يابني معايا
قلت : معاك يا معلم
قالى : بص من الآخر شكلك مش عاجبني وانت مرفوض
قلت : لأ .. بتقول ايه؟
قال : مرفوض
قلت : لا
قال : مرفوض
قلت : لأاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااا
استيقظت والدتي على صرختي مالك فيه ايه؟ .. اللهم اجعله خير .. تجري لتحضر لى كوب ماء .. اذن كنت احلم .. قالت وهي تناولني كوب الماء خير؟ حكيت لها على الحلم فقالت فى غيظ : عشان تبطل تاكل محشى وتنام .. وعلى الرغم من اني مش باكل محشي لكن خلاص هسمع الكلام ومش هاكل محشي وانام
ذهبت هي لتنام وجلست افكر في مقابلة اليوم انا دايما بتفائل بالاحلام الوحشة لأنها بتتعكس معايا دايما يبقى خير ان شاء الله النهارده هتفرج وهتبقى عال العال
وفى الموعد المحدد للذهاب ذهبت لأشترى دستة جاتوه
بكام دسته الجاتوه يا حج؟ قال لى فيه ب 30 وفيه ب 20 وفيه ب16 جنيه
قلت له هات ام 16 هما هينهبوا ولا ايه
اخذت دسته الجاتو ومشيت لكن فجأه سمعت صوت هيصه
حرامي .. حرامي نظرت خلفى لقيت الشعب كله بيجرى ورايا
ايه ده يا جماعة فيه ايه؟
لم ينطلق احد بكلمه .. بل نطقوا بالشلاليت والاقدام وفين يوجعك
ثم ظهر قدامي بائع الجاتو قالى : فين الفلوس يا حرامي
قولت له : فلوسك اهي نسيت اديهالك
ولكن اين دسته الجاتوه دي ب 16 جنيه يا عالم نظرت الى يدي لم يتبقى من الدسته الا قطعة جاتو واحدة
يالا مش مهم هروح لهم بيها واهو مدخلش للناس بايدي فاضية
الساعة كام؟ يااااااااه دي 8 ونص وانا معادي 8 اجرى على منزل اهل العروسة وأثناء جري .. حرامي حرامي نظرت خلفي لقيت الشعب كله بيجرى ورايا .. ايه يا جماعة فيه ايه؟
لم ينطق احد بكلمه .. بل واصلوا جري وامسكوا بحرامي تاني ونزلوا فوقه ضرب وفين يوجعك .. لم استطع ان امسك نفسي وضربت معاهم انا كمان
ذهبت لبيت العروسة وطرقت الباب كانت تقريبا الساعة 12ونص
اعمل ايه مفيش ولا ميكروباص كان عايز يقف
فتح ليه اخوها الصغير
اهلا يا كميل امال فين بابا؟ قال لى : بابا نايم .. قلت : طيب خلاص طالما هو نام قوله الريدل موجود وصحيه يالا اجري
ودخلت البيت تجولت به لأرى مكان الصالون ودخلت قعدت
ووضعت قطعة الجاتو قدامي
وجلست فى انتظار عمي مستقبلا وكلى ثقة فى كيفية التعامل معه
فتعاملى مع اعضاء ومشرفي المنتدي اكسبني خبرة فى كيفية التعامل مع المضطربين عقليا
وجاء عمي وقال لى ثوانى اغسل وشي .. اتفضل
جاء عمي وقال : بص ياسطي عشان قصة حبك تدوم متتكلمش
الا لما اسألك .. انت شغال ايه دلوقتى؟
قولت له فاتح معمل تحاليل ومقدم اوراقى اسافر الامارات بس شكلى هحولها لمعهد الصم والبكم عشان اعرف اتعامل معاكوا
ضحك عمي وقال والله باين عليك دمك خفيف
قلت له : عارف.. قال لأهل بيته : فين الحاجة الساقعة؟
قولت له : لأ انا عايز كاكاو معايا جاتوه كنت جايبهالكوا
بس لقيت العدد كبير هاكلها انا .. ضحك اوعي رجلك ضحكة صفراء
وقام يكلم مراته .. رجع مرة اخرى.. وقال لى خليك براحتك انت منورنا وذهب مرة آخرى ولبس الزنوبة ونزل بالبيجامة لاعنا فى زوجته .......... تقريبا كان بيشترى كاكاو
جاء الى ابنه الصغير اللى فتح لى الباب .. نسيت اعرفكوا عليه اسمه نبوي هو كمان ... قالى لى نبوي : هو انت العريس بقى اللى جاي لنبوية ؟ .. قلت له : ايوة
قالى احنا استلفنا الفستان اللى هتقابلك بيه نبوية من ام اسماء جارتنا بس طلع واسع عليها رجعناه واستلفنا فستان تاني من ام سيد واستلفنا طقم كوبايات واستلفنا صينية نعمل فيها كيك
قولت بيني وبين نفسي ناقص كمان تستلفوا عروسة
جاء اوعي رجلك اخيرا .. وقال لى معلش يابني انت منور
قوام الكاكاو يكون جاهز
وجاء الكاكاو ادخلى يا نبوية قدمي الكاكاو .. ودخلت نبوية
ورأيتها وقلت متغزلا : يعععععععععععععع ايه القرف ده
طلعت وحشة قوي
قلت بيني وبين نفسي : بقى عشان كده مش عايزاني اكلمها ماسنجر عشان مقولهاش نتقابل واقابلها واتصدم فيها كانت عايزة تدبسني على طول كده فى جواز اما طلعتي خبيثة يا نبوية

ايه اللى هيحصل بعد كده

هنعرف الحلقة الجاية

انتظرووووووونا


4 comments:

Anonymous said...

جااااااااااامد

Unknown said...

ميرسي يا باشا نورت التوبيك

سمراء said...

تعيش وتتدبس يا ريدل

بس دى مش غلطة نبوية هههه مين قالك ترسملها صورة حلوه فى خيالك
جارى متابعة القصة
اسلوبك مرح وجذاب
الله ينور بجد

Unknown said...

ماهو انا غلطان اني نزلت القصة اساساههههههههههههههههههههههههه