Tuesday, June 19, 2007

الحلقة الخامسة

الحلقة الخامسة

حضرت الينا عطية هانم لتعد لنا الطبيخ وعطية هذا الاسم الحركي لها اما اسم حماتي الحقيقي فهو
ظنانة هانم وفعلا اسم على مسمي
فهي تظن فى ابسط الاشياء واتفهها
اقول لها يا ظنانة هانم ان بعض الظن اثم .. ترد عليا وتقول تعالى احسن اديني درس فى الموعظه
اللى بتعمليه ده حرام ... تعالى احسن اديني درس فى الموعظة
غلط وربنا ظنك ده .. تعالى احسن اديني درس فى الموعظة
ظنانة هانم تليفون علشانك .. تعالى احسن اديني درس فى الموعظة
صارت كلمة على فمها

اما سبب اننى اريد اصلاحها من الظن
فظنانة هانم تظن دائما انى اعرف واحدة تانية على مراتي
ظبطتني مرة ظنانة هانم وانا بقرأ الفاتحة
فقالت : بتقرأ الفاتحة على روح مين بقى؟ أرد عليها وأقول على روح المرحوم جدي
فتقول أمال بتقرأها فى سرك ليه؟
أول يوم طبخت لنا حماتي العزيزة المصونة ربنا يخليها ليه ويريحني منها فى نفس الوقت
وضعت امامي طبق لم اتبين هويته
ده رز؟ لأ مش رز .. يبقى لحمة مفرومة .. بس اللحمة المفرومة انا حافظ ريحتها وطعمها وعارف لونها كويس
سألت حماتي فى ود : الجميل طابخ ايه النهارده؟
ردت فى زهق : كل وانت ساكت مسمعش صوتك
قولت بيني وبين نفسي : اعوذ بالله منك وليه
ردت سمعاك كويس.. بتقول ايه؟
قولت بقول الحمد لله ع النعمة الازلية حرام كمان اقول كده؟
قالت تعالى احسن اديني درس فى الموعظة
اكلت من الطبق مجهول الهوية لحد ما استقر رأيى ان ده نشارة خشب وعشان كده فكرت احط عليها كاتشب
انا عايز كاتشب
قالت ظنانة هانم مفيش كاتشب وكل وانت ساكت مسمعش صوتك
ارد حماتى
..
تقاطعنى وتقول تعالى احسن اديني درس فى الموعظة
خلاص يا ناس مش قادر ببلع نشارة الخشب دي بصعوبة
طلبت من نبوية شوية فلفل اسود وشطة على نشارة الخشب دي
فقالت : اعصر ليمونتين

عصرت الليمونتين لكن النشارة وقفت فى زورى
ولا انسي ذلك اليوم الذى اقمنا فيه عزومة كبيرة وكانت حماتي ظنانة هانم هي الطباخة
وضعت يدي على قلبي وقولت ربنا ربنا يستر
حماتي عملت كفته
الناس تاكل وانا اكل واحدة اتنين
الكفتة من غير طعم لا يمكن تكون دي كفتة
وفى الخباثة اخذ زميلى الكيميائي العزيز سامح قطط قطعة من الكفتة ووضعها فى جيبه
وذهب ليحللها وقال لى من طعمها وبعد تحليلها قال لى واضح انها عبارة عن قش مضغوط
قش يا حماتي؟
!
اكتشفت ظنانة هانم فطيرة تقول انها توصلت الي مكوناتها بعد دراسة عمليه وتقول انها ستعد كتاب عن الطبيخ سيعد قفزة مهولة فى عالم الطبيخ والفطيرة عبارة عن فطيرة بطاطس عادية
ومكوناتها معجون بطاطس على لانشون على معاجين تانية مجهولة الهوية على سكر زائد رومي مبشورة
قالت ظنانة هانم لو كان المرحوم مرعي العضاض اخيها الراحل حرص على أكلها لعاش لسن المائة
لكنه كان دايما عنيد وعصبي ويرفض اكل الفطيرة

وتذكر يوم دخلت لتعد له الفطيرة فى عيد ميلاده ظنا منها بانهم سيضعون الشمع فى الفطيرة ويطفون الفطيرة .. فاحت رائحة الفطيرة فى انحاء البيت وعندما شم المرحوم مرعي العضاض رائحة الفطيرة وصاح من غرفته بتعملى ايه يا ظنانة؟ اسرعت اليه لتقنعه بأكل الفطيرة فوجدته مات بالسكته
وهي فى المناسبة دي بتأكد ان قصر عمر الراجل بيرجع لقسوته وعصبيته وقسوة قلبه
وكانت دايما بتلمح انها كانت تقنعه بأكل الفطيرة لأنها تضع له عقار مهدئ للاعصاب
لكنه عندما كان يشم راحة الفطيرة كان يركبه الف عفريت
حسيت ان شئ غريب بيربط ظنانة هانم بالفطيرة دي .. قولت بس عشان اوصل لقلبها لازم اشجعها
على الفطيرة

فكنت دائما اقول لها على مزايا هذه الفطيرة ومزايا البطاطس والسكر واللانشون
وكانت ترد برد واحد لا يتغير .. تعالى احسن اديني درس فى الموعظة
الا ان قالت لى فى مرة
الفطيرة ينقصها عنصر الفسفور .. قولت لها ضعي بدل اللانشون سمك تونة
الله سمك تونة بالسكر هيبقى هايل يا حماتي
فقالت ظنانة هانم .. تعالى احسن اديني درس فى الموعظة .. انا هعملها مرة باللانشون ومرة بسمك التونة عشان التنويع .. وهكذا صارت الفطيرة شغلها الشاغل
ودخلت لتعد فطيرة البطاطس بالتونة .. وعندما فاحت الرائحة نبحت كل كلاب المنطقة
وأصبح نبيح الكلاب مقترنا برائحة الفطيرة
الى ان اكتشفت ظنانة هانم بعينها ان الفطيرة التى تصنعها لى كل يوم كنت القى بيها من شباك الاوضة اللى ورا للكلاب الضالة .. وأصبحت الكلاب تنبح كلما فاحت ريحة الفطيرة من شباك المطبخ
ايه اللى حصل بعد كده
الحلقة الجاية هنعرف الحلقة الجاية

10 comments:

يمامة البلوجر said...

مشكلة حكاية الطبيخ دى
ربنا يعينا ونكون مهرة بيها
بس مش على حساب ادينى درس فى الموعظة
بارك الله فى فكرك البسيط الباسم ريدل
اضحك الله ثغرك
وخللى بالك من حماتك دى حماتك ظنانة
:D

break said...

:D :D

فظيعة يا ريدل امورة اوى بجد

تسلم ايدك


فى انتظار الجزء اللى بعده

تحياتى

Unknown said...

ميرسي بريك على ردك الحلو
نورتى التوبيك

Unknown said...

ميرسي يا رنا على كلامك الحلو ده
دايما بيشجعني اني اكتب المزيد
وسورى مأخدتش بالى والله وانا برد
المفروض كنت ارد الاول عليكي
بس غلطة اتمني انك تسامحيني فيها
ثانكس يا عسل

يمامة البلوجر said...

لن أسامح الا بباقى الحلقات
:D
أكرمك الله اكيد مفيش مشكلة
فين باقى الحلقات؟؟؟؟؟؟؟
المفروض كل يوم حلقة
بتخرجنى بجد من مود الامتحانات اللى مش تنتهى الا بعد شهر

sa'7so'7te said...

بصراحة احنا عندنا بنعمل الفطيرة دى بالقلقاس
ايه مش عاجبك؟ تعالى ادينى درس فى الموعظة :)
انا بهرج بس بجد انا بطنى اتقلبت على آخر البوست ربنا يكون فى عونك

Unknown said...

حاضر يا رنا خلاص قريب اهو هنزل الحلقة السادسه انتوا تؤمروا
وهو حد بيدخل البلوج غيركم؟

Unknown said...

سخسخوتي
انا كمان بطني وجعتني
ومعدتش قاااااادر استحمل
اكل .

سمراء said...

ياترى عملو للكلاب غسيل معدة ولا ياعينى الله يرحمهم دلوئتى

ههههههههههههههههههههههههه يخرب بيت الحموات اللى زى كده

Unknown said...

هههههههههههههههههههه
يخرب بيتهم ميت مرة