Thursday, June 28, 2007

الحلقة السادسة

الحلقة السادسة


من الصعب دلوقتى وصف الغيرة والشك اللى فى نبوية بسبب امها مدام ظنانة
لكن قدام الغيره والشك ده انا بتعامل معاها ببرود أعصاب ولا مبالاه لأن شايف اللى نبوية بتعمله حاجة عادية لأن من غباوة الرجل انه بيعتبر ان فيه فرق بين الزواج والحادثة
بسبب غيره نبوية وشكها خسرت كل صحباتها في وقت واحد ماعادا صحبتها مرفت .. ومرفت دي بنت فاتها قطار الزواج .. بيني وبينكوا مطلع على مرفت اسم مرفس لشده الشبه بينها وبين الحيوانات اللى بترفس .. حتي كمان ساعات بيتهيألى انها هربانه من حديقة الحيوانات
وفى مرة كلمتها شوفى يا نبوية يا حبيبتي الشك اللى فى دماغك ده وهم يا حبيبتي انا مليش فى الدنيا غيرك ولا هبص لبنت غيرك ولا بصيت لبنت غيرك يا نبوية تعرفى انا ليه مستحمل مامتك؟
عشان اثبت لك اني شجاع فى المواقف الصعبة وعشان اثبت لك انى بتحمل الكوارث بنفس راضية وبهدوء وعشان يكون فى حياتنا تحديات بحيث نقدر اننا نواجه ال ... خخخخخخخخ
الظاهر ان نبوية نامت وانا بكلمها .. صحيتها من النوم قولت لها فوقى معايا يا نبوية انا مش حاسس منك بحب
قالت لى انت شاكك فى حبي؟
قولت لها لأ مش شاكك بس مش شايف منك حب ده الكلب لما بيحب بيهز ديله وهو فرحان والحمار لما بيحب بيرفس رفسة فى الهوا حتي العصافير لما بتحب بتزقزق
قالت لى وهي مقتنعه بكلامي فعلا معاك حق يا ريدل بلا نكد بلا هم وانا فعلا غلطانة اني مش بحسسك بحبي و .... آه يا عيني رفستني حته رفسه فى عيني كانت هتطيرها .. دي بقت حياتي مع نبوية
أصبت بصداع عابر فقالت نبوية لازم تبطل تاكل شيكولاته
وشافتني بتألم من ضيق الشوز الجديد فقالت لى لازم تبطل تاكل شيكولاته .. وقعت مني كباية الشاى فقالت امتي هتبطل تاكل شيكولاته بقى واتزحلقت فى قشرة موزة وانا ماشى فى الشقة فقالت نبوية كلمتها المأثورة انى لازم ابطل آكل شيكولاته
حتي ان أكل الشيكولاته بقى بيتسبب فى مشاكل تانية فمثلا مرة النور اتقطع فقالت لى فى عصبية امتي هتبطل تاكل شيكولاته؟
ومن الطبيعي ألا اتناقش مع نبوية أبدا بعد ان اثبتت لى انها كالزبون دايما على حق
الشيكولاته ضارة فعلا عشان سناني ليه متكونش هي السبب فى ان الشوز الجديد ضيق وليه متكونش فعلا بتسبب فى ان النور ينقطع
فكرت كتير اني ابطل آكل الشيكولاته وخصوصا بعد اما زادت حالات انقطاع النور لكن مقدرتش امسك نفسى ولما مقدرتش وقفت لى نبوية بكل قوة وأصرت اني ابطل أكل شيكولاته استسلمت وبقيت باكل شيكولاته فى السر .. ولأنها عارفة كل ماليم فى جيبي منعت ميزانية الشيكولاته اللى بتمثل كل ثروتي
للاسف كنت مضطر اني اسرق منها الشيكولاته بتاعتها فهي بتاكل علبتين شيكولاته فى اليوم
وفى يوم قالت لى نبوية على ميزة جديدة من مزايا عدم اكل الشيكولاته وهي الاقتصاد فى الفلوس
فهي وفرت كل الفلوس اللى باكل بيها شيكولاته واشترت لى هدية بمناسبة عيد ميلادي
قالت لى نبوية غمض عينك عشان المفجأة , فتحت عيني لقيت ايدها قربت مني وبتقولى ايه رأيك فى الخاتم ده .. شكله حلو فى ايدي؟
قولت لها مبروك يا نبوية
وخلعت نبوية الخاتم اللى فى صباعها اللى اشترته لنفسها فى عيد ميلادي عشان تعرفني ان اسمي مكتوب على الخاتم وقالت لى شوفت ازاى انا بحب اسمك يا ريدل
قولت لها ميرسي يا نبوية هديتك حلوة فعلا
لكن الشك والغيره لسه فى قلبها اتهمتني ظلم اني بكلم على الماسنجر زبيده وست ابوها وحلاوتهم
لكن بيني وبينكوا مقدرتش لحد دلوقتى تكتشف البنات اللى كنت بصيع معاهم ع الماسنجر زي نفيسة و بخاطرها وفتكات مقدرش انام
وفى يوم اتهمتني بتهمة جديدة قالت ايه هي علاقتك دلوقتى بنجفة؟
قولت لها نجفة مين ؟
قالت لى نجفة اللى كنت بتصيع معاها على المنتدي
قولت لها ببرود انا مش فاكر اني اتعرفت على بنت اسمها نجفة فى المنتدي
قالت متستهبلش انت ليه مش شجاع عشان تعترف
قولت لها ساعات بيكون الانسان خايف قدام الكوارث
فقالت يعني انا كارثة؟
قولت لها مانتى طلعتي ذكية أهو
فأخذت تبكي لاعنة اليوم اللى بعت لها فيه رسالة خاصة
وقالت بقى انت مش عارف نجفة .. نجفة اللى كانت شبه مي عز الدين
قولت لها مي عرف الديك مين؟
قالت عشان كده طول عمرك كنت معجب بالممثلة دي
قولت لها لو هي فعلا شبه نجفة عز الدين ابقى اهبل لو كنت سبتها
فقالت مي عز الدين وأخذت تبكي
وتركتها ونمت
بعدها بيومين قالت لى انا مسافرة البلد لماما هقعد هناك اسبوع
قولت لها الباب يفوت معزة وشعرت وكأنني رجعت لمرحلة الشباب أخيرا هصيع فى البيت أسبوع
دخلت الى المطبخ وجدت ورقة على الثلاجة كاتبه فيها
انا عملت لك عصير المانجة اللى بتحبه ومليت لك بيه التلاجة ابقى اشربه كله
قولت لنفسي قد ايه نبوية طيبه وحنينة لكن برضه ميمنعش اني أصيع لمدة اسبوع وهي مش موجوده اخذت زجاجة مانجة
ذهبت الى غرفة النوم فوجدت ورقة على الارض
الظاهر انها واقعه من نبوية قبل ما تمشي
فتحت الورقة ونظرت الى داخلها
فوجدت صورة نجفة وعلى ظهرها رقم تليفونها
فنظرت الى الصورة وابتسمت واخيرا هصيع
اتصلت بالنمرة فردت امرأة صوتها كروان
قولت لها منزل نجفة؟
قالت انا نجفة
عرفت نفسي عليها وقولت لها انا الريدل وقولت لها وانا بضحك تعرفى انك سببتي لى مشكلة عائلية مراتي فاكرة اننا نعرف بعض فقالت لى فعلا انا كنت اعرف واحد اسمه الريدل
قولت لها انا؟
فقالت انت بصراحة وسيم عنه
قولت لها انتي شوفتيني؟
قالت ايوة فى الصورة اللى بتشرب فيها السيجارة
كان الكلام الحلو ده كفيل انه يسعدني واستأذنتها اني اتصل بيها تاني يوم ولقيتها موافقة
قفلت السماعه وحسيت بعدها بخدر لذيذ بيجرى فى جسمي
ونمت
تاني يوم حضرت ازازة المانجة واتصلت بيها
سألتني اذا كنت بشرب سجاير
فقلت لها انا ولا شربت ولا بشرب ولا هشرب
فقالت احسن حاجة عملتها وبتعملها وهتعملها وشكلنا هنبقى اصحاب قوي
أصحاب؟ دي بشرى جامدة
قفلت السماعة وذهبت الى السرير افكر فيها ونمت
كل يوم على الحال ده
فى الليلة الخامسة اعترفت لها بحبي وبدأت اغازلها
وكنت كل مرة بكلمها بحس ان كلمات وغزل نجفة كان بمثابة مخدر بيجرى فى كياني وبيسلمني لنوم جميل عميق وأحلام وردية سعيدة
ولما رجعت نبوية من السفر قالت لها مرفت ( مرفس ) انها قامت بدور نجفة على أجمل وجه, وقالت لها ان الريدل كان بينام كل يوم بفضل المخدر اللى كان فى عصير المانجة
ايه اللى حصل بعد كده
هنعرف الحلقة الجاية


7 comments:

يمامة البلوجر said...

مخدر المانجة
والشيكولاتة
الاملاح كده كتييييييير
ربنا يوفقك ريدل

Desert cat said...

انا اخدت ال 6 حلقات على نفس واحد
حتى من وقتها وانا عمال اكح
كح كح
دى نبوية ملاك برئ
وامها ست كومل
اى والله كومل
معاك يا معلم للنهاية

Desert cat said...

انا اخدت ال 6 حلقات على نفس واحد
حتى من وقتها وانا عمال اكح
كح كح
دى نبوية ملاك برئ
وامها ست كومل
اى والله كومل
معاك يا معلم للنهاية

Unknown said...

thnxxx Rana
u r wellcome

Unknown said...

desert cat
يارب متكونش مجاملة
وانا مستني اشوف اذا كانت مجاملة ولا لأ
بتابعتك للحلقات
نورتى البلوج

سمراء said...

واضح ان نبوية وام نبوية عندهم غرام بالجمل المتكررة اللى ملهاش معنى

وواضح ان ريدل وقعته سودا
اكيد عمل حاجة وحشة فى حياته ههههههههههههه

Unknown said...

مكنتش بشرب اللبن وانا صغير