Tuesday, June 12, 2007

الحلقة الرابعة

الحلقة الرابعه

خلص الاختبار الاول وقالى الدكتور اوعي رجلك انا لسه موافقتش عليك
المشهد التاني اختبار تاني المشهد التالت رايح انا واهلى نقرأ فاتحة
بعد كده انا فاكر طشاش .. كل اللى حاسس بيه اني عمال اجري من مكان لمكان

وعمال ادفع دم قلبي .. واقابل كمية ناس عمرى ما اتخيل اني اقابلهم عمال
صنايعية بتوع ديكور سباكين مأذون القاعة.. الفرح واللى كان مشكلة .. كانت لما تيجي الكاميرا على ماما تعمل فيها ام العريس وترفع ايدها تمسح راسها من العرق .. وانا عارف انها عايزة تظهر الاساور الذهب اللى فى ايدها بعد كده رقصت انا والعروسة سلو يالا ياعريس يالا ياعروسة ارقصوا سلو .. ويعلوا صوت المصور .. مرعي شغل مكنة الدخان ويشغل مرعي مكنة الدخان .. اللى احاط العروسين انا ونبوية وتسري عدوعي السعال بين المعازيم من الدخان .. ونقعد
بعد كل ده يجي المطرب اللى فاجئ الناس بالمفجأة الكبري العروسة هتغني
.. وتقول نبوية انا مش بعرف اغاني وتاخد المايك و تبص لى فى كسوف قال يعني البنت مكسوفة وتغني وتقول مكسوفة مكسوفة منك مش قادرة مش قادرة اقولك .. هنا طلبت من صديقى عود كبريت اسلك بيه وداني
وخلص الفرح وخلصت الليلة .. بعد شهر ملقتش عذر مقبول للجواز من نبوية طلعت
عليها اشاعة انها جميلة عادية يعني لكن لما اصحابي شافوها اضطريت اغير العذر واقول انها طباخة تمام
صدمة كبيرة اصابت ماما لما اكتشفت ان نبوية ملهاش فى
الطبيخ .. لكن كان فيه حاجة غريبة بتشدني فى شخصية نبوية عشان اساعدها واقف جنبها
كانت طيبة وحنينة .. وحاولت اساعدها فى انها تكون طباخة كويسة .. جبت لها كتاب ابلة حظيرة

وفعلا بدأت تجتهد فى دراسة الكتاب وبدأت تذاكر فيه .. وفى ليلة راجع واقع من الجوع فتحت التلاجة
عشان اشوف اول نتايج الكتاب .. طبق عجة بالبشاميل .. الله .. ربنا يخليكي
يا نبوية الطبق شكله تحفة اكلت حته لقيت نبوية بتدخل عليا وهي بتستحلفني اني اقول رأي فى التورتة
-
تورته؟؟؟؟؟؟؟
دي عجة يا جماعة .. لكن قولت ممكن كانت فاتحه الكتاب على صفحة التورتة واتقلب على صفحة العجة
وهي بتتكلم فى التليفون هو ده التفسير الوحيد

اما لو مكنتش دي عجة يبقى انا جالى عاهة فى حاستي الشم والتذوق
لقيت نفسي فى موقف محرج
بدأت امجد لها فى التورتة .. وتسلم ايدك يا نبوية والله عليكي بجد ربنا يخليكي ليه
التورتة دي ملهاش حل اه والله ملهاش حل
ولما هي أكلت منها حته لقيت الدهشه على وشها
وانسحبت من المطبخ بطريقة ظريفة عشان مشاعرها
البنت طيبة
بقى شئ عادي بالنسبة لى اني اقعد واكل طبق شوربة اخضر مجهول الهوية .. بس لو تحط بطاقة على الطبق تشرح فيها ده سبانخ ولا قلقاس مهروس
مرة واحدة عرفت نوع الشوربة لما سألتي وقالت لى
ايه رأيك فى الملوخية؟
قولت لها حلوة بس واضح انك بتحطي فيها سكر
قالت لى كنت بشوف ماما دايما بتحط فيها سكر بس انا حطيت فنجان عسل
ولا فى مرة وانا قاعد اتفرج على ماتش الزمالك لقيتها حلفتني زي كل مرة انى اقول رأى فى الايس كريم
ولما اطمنت لرأي قالت لى انا هعملها كل مرة بالطريقة دي
قولت لها وايه هي الطريقة؟
قالت لى مكنتش عارفة اعمل سكر بودة فاستعملت للايس كريم فصين توم
انا عارف انها تعبت كتير عشان تتعلم لكن الظاهر ان الطبخ موهبة مش هتقدر عليها
بدأت اتأخر عن ميعاد شغلى لسببين
:
اولا
اسيبها تطبخ الطبخ البطئ اللى اتعودت عليه
ثانيا
عشان اكل فى اى حته و ارجع اعمل نفسي اني باكل معاها
لحد ما جت حماتي العزيزة تطبخ لنا ولأني مشرف فى المنتدي اتعلمت ازاى اجيد الانصات لعطية هانم والده نبوية .. حماااااااااتي يعني
..
ونشوف حماتي هتعمل ايه المرة الجاية

17 comments:

break said...

عسولة اوى
دمك خفيف اوى بجد ما شاء الله
وفى انتظار عمايل حماتك

Unknown said...

ميرسي يا بريك على كلامك الحلو
نورتى التوبيك يا جميل

يمامة البلوجر said...

عود مبارك ريدل
كنت محتاجة اقرا حلقة جديدة اثناء الامتحانات
رغم تأخرك بها
الا اننى اشكو من نفس الواقعة
شكلى هجيب كتاب ابلة حظيرة قبل ما تبقى التورتة عجة
لكن ايه حكاية الايس كريم بالتوم دى
اعتقد حضرتك فقدت حاسة الشم قبل التذوق
انا بهزر طبعا
لكن بوركت
ومتحاولش كتير مع حماتك احسن تبقى مشكلة
لا تطل بالحلقات

يمامة البلوجر said...

عود مبارك ريدل
كنت محتاجة اقرا حلقة جديدة اثناء الامتحانات
رغم تأخرك بها
الا اننى اشكو من نفس الواقعة
شكلى هجيب كتاب ابلة حظيرة قبل ما تبقى التورتة عجة
لكن ايه حكاية الايس كريم بالتوم دى
اعتقد حضرتك فقدت حاسة الشم قبل التذوق
انا بهزر طبعا
لكن بوركت
ومتحاولش كتير مع حماتك احسن تبقى مشكلة
لا تطل بالحلقة القادمة

Unknown said...

ميرسي يا رنا على مرورك وردك
ولو كنت اعرف ان فيه ناس بتابع
كنت نزلت الحلقة من زمان
نورتى الحلقة يا جميل

sa'7so'7te said...

الفكرة لذيذة آخر حاجة
دى تانى مرة ادخل بس بجد البلوج عاجبنى جدا و الف مبروك عليه و لو انها متأخرة و ياريت ماتتأخرش فى حلقاتك

يمامة البلوجر said...

المتابعة شيقة جدا رب يبارك فى كتابتك
بس انا عايزة استفسر دا من وحى خيالك ولا دا واقع
وبجد ايا كان انت شخصية محترمة جدا لانك تابعت الافضلية وحسن الخلق فى التعامل
يعنى تحسن اليها فى صنيعها حتى ولو لم يعجبك
تسلم يارب

يمامة البلوجر said...

المتابعة شيقة جدا رب يبارك فى كتابتك
بس انا عايزة استفسر دا من وحى خيالك ولا دا واقع
وبجد ايا كان انت شخصية محترمة جدا لانك تابعت الافضلية وحسن الخلق فى التعامل
يعنى تحسن اليها فى صنيعها حتى ولو لم يعجبك
تسلم يارب

Unknown said...

sa'7so'7te
ميرسي ليكي على كلامك الحلو ومتابعتك
اللى بتشجعني دايما على المواصلة
اتمني انك تتابعيني على طول

Unknown said...

رنا القصة عبارة عن مزيج من وحي خيالى
على حاجات حصلت
على حاجات شوفتها قدامي وكتبتها على نفسي
بس الاحداث خيالية بنسبة 98% والنسبة الباقية حقيقية سواء ليه أو لغيري

يمامة البلوجر said...

خيالك جميل
وزى ما قلتلك الاجمل فيه انك مراعى حسن الاخلاق
اتمنى انك تكون على هذا فى حياتك مستقبلا باذن الله

Unknown said...

ثانكس يا رنا
ربنا ميحرمنيش من مرورك ديما
ومحرمنيش من كلامك الحلو
ميرسي ليكي يا جميل

rashida said...

انت رائع بجد
انا اول مرة الاقي مدونة بالبساطة و السلاسة دي
بجد عجبتنى جدا و عاجبنى جدا ذوقك فى الوانها
اللهى يزيد الفحت عليها و يزيد زوارك
بجد رائع و قصص جميلة اوى
استمر
هتابعك

Unknown said...

ميرسي يا رغده على كلامك الجميل
ومش مهم عندي يزيد الفحت
المهم انها تعجب الناس
ميرسي رغده على مرورك وردك
نورتي البلوج

عروسة ننوسة said...

بجد دمك شربات فعلا...وتنفع مولف هايل...الى الامام...تحياتى

Unknown said...

ميرسي يا جنه ربنا يخليكي

Anonymous said...

لا بجد حاجة مضحكة جدا وبجد دمك زى العسل يامحمد